VVD presenteert alternatieve begroting

De VVD wil dat het Hellendoorns college andere keuzes maakt in de begroting voor 2020. De voorgestelde OZB-verhoging van 25% is veel te hoog en moet minder ingrijpend zijn. Daarnaast willen we dat de tariefsverhoging voor de sportaccommodaties wordt geschrapt. Daartoe bieden we een alternatieve begroting aan die kiest voor extra besparingen en het inzetten van de liquide middelen van de gemeente. De inwoners en de maatschappij moeten de lasten van het tekort van de gemeente niet in zijn totaliteit dragen en verdienen een alternatief.

We zorgen er in onze alternatieve begroting daarom ook voor dat niemand in Hellendoorn te hard wordt geraakt en dat de oplossing voor de financiële tegenspoed gezamenlijk gevonden én gedragen wordt. De VVD kijkt daarbij ook naar de publieksenquête die massaal door de inwoners van Hellendoorn is ingevuld. Verder luisteren we ook naar de vele duidelijke signalen van boeren, ondernemers en ook vrijwilligers van tal van sportverenigingen. Er is bij ons een wil om invulling te geven aan dit alles; de alternatieve begroting is het resultaat. Onder het motto ‘Waar een wil is, is een weg!’ presenteren wij ons alternatief.

Het overgrote deel van de extra besparingen zijn intern van aard, dus binnen het gemeentehuis zelf. De ambtelijke organisatie wil de VVD volgend jaar met 5 FTE verkleinen. Verder vinden we middelen in de verscheidene fondsen die de gemeente de afgelopen jaren heeft opgebouwd. We kiezen voor extra besparingen op onder andere het Ravijn - zwem, sport zorg en korting op subsidies voor maatschappelijke organisatie. In totaal weten we hierdoor zo’n € 1.500.000, - extra ruimte in de begroting vrij te spelen.

We gebruiken dit anderhalf miljoen om de OZB-belasting niet drastisch te verhogen en de verhoging op de tarieven voor de sportaccommodaties terug te draaien. De VVD vindt dat wonen, werken en leven in Hellendoorn betaalbaar moet blijven. We stellen voor om in plaats van de 25% verhoging voor woningen en niet woningen te kiezen voor een verhoging van 10% voor woningen en 2,9% (inflatiecorrectie) voor niet woningen. Zo houden we onze burgers wonend en onze bedrijven lonend!

Natuurlijk zijn wij ons ervan bewust dat de belastingverhoging een ingrijpende maatregel is. Als VVD zijn we in beginsel dan ook tegen OZB-verhogingen. Het is echter zo in de realiteit waarin de gemeente zich bevindt dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden.

Die moeilijke keuzes durft de VVD te maken. We willen een alternatief en bieden een alternatief, mét oog voor de inwoners en de maatschappij. Want waar is een wil is, is een weg!