Brief aan college B&W: Tegemoetkoming Ondernemers

De maatregelen die de afgelopen dagen vanuit de Rijksoverheid zijn aangekondigd hebben aanzienlijke gevolgen voor de economie. Hierdoor zijn bepaalde bedrijfstakken volledig tot stilstand gekomen. In alle geledingen van ondernemend Nederland is dit een rampscenario. Bij grote bedrijven maar vooral ook het MKB en ZZP-ers. Ook in onze gemeente is dit voor veel ondernemers nu al een ramp.

De afgelopen maand zijn de diverse belastingaanslagen voor bijvoorbeeld onroerendezaakbelasting en toerismebelasting op de mat gevallen bij ondernemers. Door het ineens wegvallen van bijna of zelfs de gehele inkomstenstroom hebben ondernemers liquiditeitsproblemen om deze periode door te komen. Zeker nu er nog geen zicht is op hoe lang dit zal aanhouden. De overheid is bezig met een pakket maatregelen om hierin zoveel mogelijk ondernemingen te behoeden voor het eind. Diverse mogelijkheden worden bestudeerd. Vanuit het bedrijfsleven wordt samen met de overheid gekeken naar passende maatregelen zoals bijvoorbeeld het uitstellen van omzetbelasting en andere belastingverplichtingen zoals ook VNO-NCW Voorzitter Hans de Boer in Buitenhof suggereerde.

De VVD vindt dat we ondernemers zo veel mogelijk moeten ondersteunen en tegemoet komen. Het ondernemersbestand is cruciaal voor onze economie en ons bestaan. Ook daar moeten als gehele samenleving solidair zijn in ons land en ons steentje bijdragen waar dat kan. Zo ook gemeentelijk en daarom heeft de VVD de volgende vragen;

·         Is het college bereid om te kijken in hoeverre ondernemers kunnen worden tegemoet gekomen in Hellendoorn? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

·         Is het college bereid ondernemers uitstel van betaling te verlenen voor gemeentelijke belastingen totdat de situatie zich weer normaliseert?

·         Welke maatregelen kan de gemeente nog meer nemen om het bedrijfsleven te ondersteunen ten tijde van deze uitzonderlijke situatie?

Gezien de ernst van de situatie kijken wij uit naar een snelle beantwoording van deze vragen.

Met vriendelijke groet,

VVD Hellendoorn