Brief aan college B&W: (Jeugd)zorgkosten gemeente Hellendoorn

Geacht college,

Naar aanleiding van het kranten bericht van 6 januari j.l. op de voorpagina van Tubantia met als koptekst: Zorgtaak heeft” pervers effect” waar o.a. Borne en Almelo worden aangehaald omtrent de extra kosten die ze maken voor de opvang van kinderen die van elders komen en welke kosten niet gecompenseerd worden, hebben wij enkele vragen:

Met zorginstellingen als de Elimschool en misschien ook Krönnenzommer en meerdere instellingen alhier kunnen we er wel van uitgaan dat wij ook hiermee te maken hebben.

Kunt u ons inzicht geven hoe het gesteld is in de gemeente Hellendoorn zowel financieel en om hoeveel personen het gaat met betrekking tot bovengenoemd artikel uit de Tubantia?

Hebt u tevens inzicht hoeveel inwoners uit onze gemeente zorg afnemen elders?

Bent u, in afwachting van de rechterlijke uitspraak omtrent geschil over vergoedingen welke Almelo is gestart, voornemens dezelfde procedure te starten?

Zijn er momenteel zorg instellingen in onze gemeente welke voornemens zijn uit te breiden en of nieuw te vestigen?

Daar de VVD goede zorg belangrijk vindt lijkt het ons ook primair dat de kosten door degene betaald worden bij wie ze thuishoren zodat wij ook niet, noodgedwongen, in de toekomst zorginstellingen moet gaan weigeren.

Goed gastheerschap staat hoog in ons vaandel, maar alleen als ze gerechtvaardigd is.

Graag zo spoedig mogelijk antwoord, indien mogelijk voor de aankomende raadsvergadering.

Namens de VVD Hellendoorn Winnie Müller

Tubantia artikel: https://www.tubantia.nl/enschede/twentse-gemeenten-in-rode-cijfers-door-zorg-voor-mensen-van-buiten~a4be8d25/