Brief aan college B&W: Vervanging kunstgrasvelden

Geacht College,

Wij hebben kennis genomen van Zaaknummer 2021-029753, oplossing voor problematiek Non infill kunstgrasvelden. Hieromtrent hebben wij de nodige vragen die we voor de debatronde van 7 december graag beantwoord zien.

1) Bij het informeren van de raad in 2018 om over te gaan tot de aanschaf van Non Infill velden is niet gesproken over de mogelijke nadelen van deze velden waarvoor u nota bene expliciet bent gewaarschuwd.
- Hoe kijkt u terug op het informeren van de raad voorafgaand aan de besluitvorming om over te gaan tot de aanleg van 3 Non Infill velden?
- Was het achteraf bezien beter geweest de raad een keuze te geven tussen twee opties, te weten een bewezen concept en een innovatief en duurzaam nieuw product?

2) U heeft in uw brief met kenmerk 18 UIT 02233 aangegeven dat de gunning voor de velden mede is ingegeven door het feit dat Koninklijke Ten Cate / Greenfields een duidelijke garantie afgeeft voor het borgen van de kwaliteit van de Non-Infill velden en verantwoordelijkheid neemt voor het blijven voldoen aan de sporttechnische eisen van deze velden.
- Is deze toezegging door de leverancier daadwerkelijk gedaan?
- Zo ja, waarom wordt de leverancier hier niet aan gehouden?
- Zo nee, hoe verklaart u dat dit wel gecommuniceerd is?

3) U heeft in uw brief met kenmerk 18 UIT 02233 aangegeven dat de gunning voor de velden mede is ingegeven door het feit dat een andere aanbieder een concreet advies heeft afgegeven om te kiezen voor Infill-velden, mede omdat deze aanbieder de verwachting uitsprak dat Non-infill velden na ongeveer drie jaar niet meer aan de sporttechnische eisen zullen kunnen voldoen.
- Deze aanbieder heeft blijkbaar kennis van zaken en een vooruitziende blik. Heeft u deze aanbieder ergens in het proces, na het voordoen van de bekende problemen, de afgelopen 3 jaar nog geconsulteerd om zijn visie op het ontstane probleem te vragen?

4) In 2018 gaf het college als doel om innovatieve, duurzame en sporttechnisch goedgekeurde velden aan te leggen. Nu, 3 jaar later, wordt er überhaupt niet meer gesproken over innovatief en duurzaam.
- Is duurzaamheid inmiddels geen issue meer voor dit college?
- Mogen we vaststellen dat het beleid van dit college om kost wat kost duurzaam te willen zijn hier zichtbaar grote nadelige gevolgen laat zien?

5) Investeringskosten voor de nieuwe velden bedragen € 640.000 excl BTW. Daarbij komen echter kosten voor fysieke maatregelen. Deze investering wordt plots uit budget gehaald voor andere velden. Naar onze mening worden hiermee nogmaals zaken rooskleuriger voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn.
 - Wat zijn de exacte kosten voor de fysieke maatregelen bij de aanleg van de 3 infill velden, volstaat hiervoor de genoemde € 55.000 voor de 3 velden?
- Bent u ook van mening dat dit transparant gecommuniceerd dient te worden?
- Bent u ook van mening dat het bedrag voor de fysieke maatregelen in feite gewoon bij de benodigde investering kan worden opgeteld en ook gecommuniceerd?

6) De exploitatiekosten van Infill velden zijn hoger dan de exploitatiekosten van Non Infill velden. U geeft aan dat deze hogere kosten binnen bestaande budgetten kunnen worden opgevangen.
- Wat zijn de jaarlijkse exploitatiekosten van Non Infill velden?
- Wat zijn de jaarlijkse exploitatiekosten van Infill velden?
- Kunnen we hiermee concluderen dat wanneer de extra kosten binnen bestaande budgetten kunnen worden ingevuld, deze bestaande budgetten aan de ruime kant zijn?

7) Er wordt in het raadstuk gesproken over grote inspanningen die de afgelopen jaren zijn geleverd om de Non Infill velden beter bespeelbaar te maken. (aanbrengen kurkdeeltjes, meer zand, minder zand enzovoorts) Helaas hebben deze inspanningen niet geleid tot het gewenste resultaat.
- Kunt u een opsomming geven van de door Nijverdal Ten Cate gedane inspanningen?
- Kunt u een opsomming geven van de door de Gemeente Hellendoorn gedane inspanningen en de kosten hiervan voor de gemeente?
- Kunt u een opsomming geven van de door de verenigingen gedane inspanningen, en welke compensatie hebben de verenigingen hiervoor mogen ontvangen?

8) Er wordt een voorstel tot investering voorgelegd. Zoals aangegeven zijn wij als Raad niet op de hoogte gebracht in 2018 van voor en tegens van de gedane investering, vandaar dat wij u bij naar aanleiding van dit voorstel de volgende vragen willen voorleggen.
- Zijn er meerdere partijen benaderd voor het leveren en uitvoeren van de vervanging van deze 3 velden?
- Zijn er door deskundigen of leveranciers andere oplossingen aangedragen dan het aanleggen van Non Infill velden? Zo ja, welke?

9) Er is nogal wat te doen over het feit dat de velden nu moeten worden vervangen. De belastingbetaler ziet een investering in rook opgaan en moet klaar staan om het herstel te financieren.
- De nieuw aan te leggen Infill velden worden bij dezelfde leverancier gekocht als de nu te vervangen Non-Infill velden die niet meer voldoen. Is er een financiële tegemoetkoming voor de geleverde velden bedongen?
- Is er over de hoogte van deze tegemoetkoming onderhandeld, zo ja, bent u tevreden met het bereikte resultaat?
- Wat is de hoogte van deze tegemoetkoming?

10) In 2018 zijn er nogal wat opmerkingen geplaatst en vragen gesteld over de aanbestedingsprocedure.
- Hoe zou u de aanbestedingsprocedure voor de investering die nu voorligt willen omschrijven?
- Denkt u dat de aanbestedingsprocedure van de investering die nu voorligt voldoet aan de wettelijke eisen voor een aanbesteding van deze omvang?

11) In de begroting 2022 is een bedrag van € 60.000 opgenomen voor adviseurskosten ten behoeve van voorbereiding, begeleiding en uitvoering aanbestedingstrajecten en renovaties kunstgrasvelden (3.09)
- Is bij de voorliggende investering reeds gebruik gemaakt van adviseurs?
- Zo ja, wat zijn hiervoor de kosten geweest en waar kunnen we die terugvinden?
- Zo nee, waarom kan deze aanbesteding zonder externe adviseurs gedaan worden maar zijn we voor vervangingen in de toekomst wel adviseurs benodigd?

In afwachting van uw reactie en vertrouwend op een tijdig antwoord waardoor ook wij voorbereid het debat kunnen aangaan,

Met vriendelijke groet, VVD Fractie Hellendoorn

Winnie Müller