Bijzondere stellingen in de Nijverdalse straten, maar wie zit daar achter?

Op 7 januari 2021 verscheen in de twentse krant Tubantia het volgende: opgetekend door Han Haveman NIJVERDAL - De prikkelende stellingen zijn aangeplakt op zuilen, wapperen op grote spandoeken en hangen her en der in de gemeente Hellendoorn in frames aan lantaarnpalen. Maar wie achter deze campagne zit was onduidelijk. Tot nu toe dan.

De stellingen verwijzen naar de website www.datkantochnietwaarzijn.nl en gelijkluidende uitingen op de sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Op de ‘landingspagina’ valt alleen te lezen dat er om de twee weken een nieuwe kritische stelling wordt geponeerd over een actueel maatschappelijk thema in de regio. Dat de ‘regio’ toch vooral de gemeente Hellendoorn is, blijkt overduidelijk uit de drie stellingen die tot nu toe de wereld in zijn geslingerd: ‘Geen enkele starterswoning in de gemeente Hellendoorn’, ‘‘Hellendoorn is de duurste gemeente van Overijssel’ en ‘Tienermeisjes achtervolgd door hangjeugd’.

VVD?

De dominante kleuren op de website zijn oranje en blauw, een duidelijke verwijzing naar een campagne uit de liberale hoek. Lijsttrekker Joost ter Horst wil na enige aarzeling wel erkennen dat de Hellendoornse VVD achter de campagne zit. Hij baalt enigszins dat dit nu bekend is, want de liberalen hadden dat liever nog tot ergens in februari geheim willen houden. De stellingen hadden voorbijgangers immers ook nieuwsgierig moeten maken naar degenen, die achter deze campagne zaten. Die strategie kan nu de prullenbak in.Mensen moeten gaan stemmen, want een gemeente speelt een grote rol op belangrij­ke terreinen als veiligheid, woningbouw en belastin­gen

Joost ter Horst, VVD-lijsttrekker

„We hebben een donders mooi team en wilden eens op een andere manier campagne gaan voeren. Door deze prikkelende stellingen hopen we de inwoners te betrekken bij de Hellendoornse politiek. Hen ervan bewust te maken dat ze op 16 maart moeten gaan stemmen, omdat een gemeente op belangrijke terreinen als veiligheid, woningbouw en belastingen een grote rol speelt. Veel dingen worden lokaal bepaald. We willen ook laten zien dat het anders kan en beter moet”, zegt Ter Horst.

‘Hard aanpakken’

Hij vervolgt: „Het is toch belachelijk dat hangjongeren in de Kruidenwijk meisjes lastigvallen en tot de huisdeur achtervolgen. Dat gedrag is niet acceptabel, moet hard worden aangepakt en niet langer met de mantel der liefde worden bedekt. Ik hoef echt geen tranentrekkende verhalen meer te horen dat ze het zo moeilijk hebben in coronatijd.”

‘Lagere belastingen’

Ook richt de lokale VVD-afdeling zich op de woningmarkt. „Hellendoorn heeft voldoende mogelijkheden om iets voor starters te bouwen, maar die kansen moeten we wel grijpen zoals bij de al tijden leegstaande Blenkeschool in Hellendoorn. Dat was niet voor niets de eerste stop, die ik vorige week met de nieuwe burgemeester Jorrit Eijbersen heb gemaakt. Wij vinden dat de ozb niet langer als sluitpost van de begroting mag worden gebruikt. Die lokale lasten moeten omlaag en dat gaat ook gebeuren als de VVD in het college komt. En dat is geen loze belofte!”